Kirjallisia fragmentteja Avoimissa ovissa

Käytiin Avoimissa ovissa. Siellä menee tällä hetkellä Stadian näyttelijäopiskelijoiden kirjallisiin monologinpätkiin pohjaava näytelmä – fragmenttikokoelma – Uneton Töölössä. Todelliselle kirjallisuusfriikille jo pelkkä fragmenttien tunnistaminen, arvelu, muistelu ja yhdistäminen tekee näytelmästä kiinnostavan.

Aluksi lavalle vappunaamioissa tungeksiva näyttelijäjoukko saa varuilleen. Onko tämä nyt jotain tekotaiteellista ”draamakasvatusmeininkiä”? Ei se ole. Tekstit ovat niin hyviä, että ne naurattavat ja koskettavat konteksteistaan (teoksistaan) irrotettuina pätkinäkin. Pelkkä näyttelijän intensiivinen läsnäolo ja hyvä artikulaatio riittävät kantamaan aika pitkälle.

Mukana on Härköstä vereslihalla, Saarikosken polemiikkia, tuoretta Helena Kalliota, Arto Melleriä, Jyrki Kiiskistä, Anja Snellmannia ja muita kotimaisen kirjallisuuden vaikuttajia. Oudolla tavalla kokonaisuus toimii, vaikka lavalla vielä kaiken lisäksi lauletaan juuri sellaisia kiusaannuttavia yhteislauluja, joita taidekoululaisten esityksissä on. Koreografioiden – jos ihmisasetelmoja voi niiksi kutsua – jäykkyys puistattaa, mutta välillä hillittömyydet juuri potkaisevat tekstin uudelle tasolle ja saavat aikaan oivalluksen naurun.

Mietin esityksen aikana juuri näkemäni erikoisefektien riemuvoiton ja tämän näytelmän täydellisen efektittömyyden välistä eroa. Eläväksi ja humoristiseksi tämän näytelmän teki juuri näyttelijöiden käyttäminen efektinä – laulu, tanssi, kummalliset voihkeet, rivot elkeet, ilmeet, pianomusiikki, lavan täyttäminen ääriään myöten näyttelijöiden ruumiilla ikään kuin lavasteilla. Kotikutoisuus koitui itse asiassa voitoksi, sillä jäykän monologin lukemisen sijaan katsomoon välittyi jotakin aitoa.

Uneton Töölössä tarjosi katsojalleen myös täydellisen katharsiksen, sillä meidät johdatettiin kylmään ja pimeään ulkoilmaan, Töölön kirkkoon, jonka jylhien seinien sisällä – sen jättimäisen ristillä kärsivän edessä – kävivät Madetoja ja Onerva rakkautensa viimeisiä yhteisiä askelia. Kaikki suuret taruthan sille perustuvat. Rakkaudelle ja luopumiselle. Ja runoudelle!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s